zaterdag 24 augustus 2013

22-8-2013 Porto

We Beginnen met een hop hop bus.

Deze staat om de hoek bij ons hotel, wat opvalt tijdens de busrit is dat Porto heeft veel oude leegstaande panden heeft, ook hele torenflats staan leeg.
Aan de overkant van de Rio Douro liggen de wijnkelders van Porto, we rijden met de hop hop bus tot aan deze wijk.
Aan deze kant van de rivier heb je een prachtig uitzicht op het oude gedeelte van Porto en ook op de brug die door Eiffel gemaakt is en 1 van de mooiste bezienswaardigheden van de stad Porto.

Met een kabelbaan komen we weer beneden aan de oever van de Rio Douro.
Lopend door de buurt van de Port kelders zie je toch weer meer dan vanuit de bus.
We belanden in de Cave van Cockburn's en om 13.00 begint de rondleiding.

Een pittig meisje legt in keurig Engels precies uit hoe de Port wijn ontstaan is en gemaakt wordt.
Op het eind mogen we een slokje Ruby en een slokje Tawny proeven.
Errrug lekker. Het is pas 2 uur dus rustig aan, eerst een hapje eten en dan lopen we naar de volgende wijnkelder. Hier wordt veel uitgelegd over de wijnvaten, kurken enz... 
We hebben genoeg geleerd en i.pv. van het port museum besluiten we een  tochtje over de rivier te maken. De Porto-gezen zijn trots op hun 6 bruggen.
Het is inmiddels snikheet en we wandelen wat en nemen een verfrissing. De aangekochte Port brengen we naar de kamer en s' avonds zoeken we wat te eten , het wordt weer Indiaas, 
de leuke restaurantjes  (met fado zangers) zitten helemaal vol.
Maar we hebben zeker heerlijk gegeten.
We verhuizen naar het gezellige straatje, nemen een kan Sangria voor de dorst na het pittige Indaas eten. Morgen vroeg op dus om 12 uur naar ons hotel. In het straatje van ons hotel iseen gezellige bar en vanavond live optreden, het klinkt gezellig dus stappen we naar binnen voor een laatste glaasje Port.
Het worden er uiteindelijk 3 . De sfeer die de band en zangeres maakt is zo opzwepend, iedereen begint spontaan Salsa, Ariba mee te dansen zingen. We zijn bijna de laatsten die bij de receptie de sleutel ophalen. 
En vallen snel in slaap.

1 opmerking:

  1. o wow , wat maakten jullie een prachtige reis , ik wilt er ooit ook weer heen , als er bronnen met geld aangeboord kunnen worden ;) ik hou van de Algarve, van Loule , van Albufeira , van Portimao , van alles daar , de verse olijven , de calamares en sardines eten op het stand , tomaten salade erbij mmmm, ik zou er willen wonen , op mijn 21e toen ik er maanden was , was ik ervan overtuigd dat daar mijn toekomst lag , door jou blog worden die herinneringen weer wakker , blaas ik mijn droom van toen nieuw leven in , dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen