donderdag 15 augustus 2013

14-8-2013 van Lagos naar Lissabon

Vanmorgen  rustig alles ingepakt en naar de trein. De trein vertrekt pas om 12.53. Van Lagos naar Tunes en daar overstappen op de Lisboa express. De tweede trein kun je 1 ste klas reserveren. Totaal p.p €30,30. We ontbijten op het station. Lekkere koffie en free wifi, dus die twee uurtjes kom je zo door. Lees vast wat over Lissabon.
Fred loopt nog even naar het strand terwijl ik op de spullen pas. De treinen rijden hier keurig op tijd en iedereen is zeer behulpzaam, veel portugezen spreken Engels.
Na 1 uur treinen stappen we uit in Tunes.
De trein naar Lissabon komt 15 minuten later. De plaatsen in de eerste klas zijn erg comfortabel , het is een fijne manier van reizen, de bus hobbelde alle kanten op en dat is veel vermoeiender.
Het landschap is droog maar veel bomen, kurk bomen, pijnboom bossen enz.van Tunes tot Lissabon zie je bijna geen bebouwing.
In Lissabon proberen we eerst de metro, maar is erg ingewikkeld, dus dan maar een taxi.
Via booking.com boekten we een suprior studio in de wijk Castello, gelukkig hebben we een taxi, het is bijna de bovenste berg van Lissabon in een buurt waar je niet met een auto (maar wel met taxi's)kan komen. Het is een kasteel met daarom heen allemaal kleine steegjes. Hier moet onze studio zijn.
De taxi kan niet verder en zet ons maar af,  via twee kleine straatjes komen we bij nr 33. Het adres is een kale deur, maar we hebben al enkele keren een portugees aan de telefoon en via sms gesproken, over de tijd dat we arriveren, Fred begint al te sputteren, waar zijn we nu in beland, hadden we maar gewoon een hotel geboekt.
Toch komt er al snel een vriendelijke jongen die de sleutel heeft. Het is een heel oud huisje dat opgeknapt is voor de verhuur. Alles is aanwezig, koelkast , koffie aparaat, tv , cosy bankje en bed.
Buiten schetteren de Portugezen over alles en nog wat, gelukkig verstaan we het niet maar het er is wel een felle tante die klets en klets, ik moet meteen denken aan die aardige klant, ze is ook portugees en praat altijd honderd uit over niets.

Om een uur of 7 lopen we naar beneden, het is precies in een touristenbuurt waar ons appartement ligt. We komen een port bar tegen en volgens Fred is het  tijd om een Portje te proeven. Ze smaken heerlijk met een olijfje en overheerlijke ham...
Na 2 glaasjes , zeg maar gerust glazen moesten we maar eens een hapje eten, alle terassen zijn overbezet en we komen in een zijstraatje bij een maffe portugees aan tafel te zitten.
Hij adviseert in de menukeuze en we krijgen hele lekkere en hele smaakloze dingen te eten.
De wijn lijkt wel kersensap en de soep is water met een restantje flauwe groenten. De sardines zijn echter super en het vispasteitje smaakt als uit een 3 sterren restaurant. Het koste ook letterlijk amper wat, en we liepen terug langs de portbar. We mochten nog even een dure port proeven, voor een goede fles betaal je zo 60 euro maar dan heb je wel iets lekkers, de duurste fles kwam uit 1885 en koste 8900 euro. Hij was anderhalf jaar geleden gevonden en gebotteld.
Die fles hebben we maar laten staan.

Met een fles port onder de arm togen we naar ons loft, we moesten aardig klimmen maar uiteindelijk viel dat ook weer mee. Na nog een klein glaasje port vielen we om.